TEKNISET MÄÄRÄYKSET

11/2015

Sisällysluettelo

1 Määritelmät
1.1 Sallitut autot
1.2 Rajoitukset
1.3 Viitteet

2 Luokittelu

3 Sääntöjen tarkastus

4 Paino

5 Yleistä

5.1 Moottori

5.2 Sylinteriryhmän työstäminen

5.3 Sylinterinkansi

5.4 Kampiakseli

5.5 Kaasutin

5.6 Kytkin

5.7 Sytytys

5.8 Sähköjärjestelmä

5.9 Pakoputkisto

6 Voimansiirto

6.1 Vaihdelaatikko

6.2 Vaihteensiirtäjä

6.3 Taka-akseli

6.4 Kardaaniakseli

7 Pyörät

7.1 Vanteet
7.2 Renkaat

8 Jarrut

8.1 Jarrulevyt edessä

8.2 Jarrulevyt takana

8.3 Jarrupalat

9 Alusta/Korikehikko

9.1 Korkeus

9.2 Ohjauspyörä

9.3 Istuin

9.4 Jalkatuki

9.5 Alusta & Kori

9.6 Iskunvairnentimet

9.7 Jouset

9.8 Kallistuksenvakaaja edessä

9.9 Kallistuksenvakaaja takana

10 Turvallisuus

10.1 Turvakaari

10.2 Turvavyö

10.3 Sammutusjärjestelmä

10.4 Turvatankki

10.5 Muut turvallisuusmääräykset

11 Polttoaine

12 Kieliversiot

13 AKK:n säännöt

14 Katsastus / rangaistukset

 

1 Määritelmät

1.1 Sallitut autot. V8 Thundercar

Chevrolet Camaro
Ford Mustang
Dodge Challenger

1.2 Rajoitukset.

Sallittu muutos ei saa johtaa kiellettyyn muutokseen.

Ainoat sallitut muutokset ovat nornaali säätö sekä huolto ja vaurioituneiden osien vaihto. Nämä osat saa vaihtaa ainoastaan alkuperäisiin V8 Thunder osiin. Vaurioituneet korit, korin osat, väripinnat sekä tarrat on korjattava tai vaihdettava mandollisimman pian kilpailun jälkeen.

2 Luokittelu

Nämä säännöt perustuvat Performance AutoMotive Scandinavian AB (PASAB) määrittelemiin luokiteltuihin osiin.

3 Sääntöjen tarkastus

xxxxxxxx

4 Paino

GM ZZ4 Minimipaino 1210 kg
Lisäpainot asennettava niille tarkoitettuun paikkaan.

GM LS3CC Minimipaino 1215kg
Mahdolliset lisäpainot asennettava moottorin alle ja lisäpainoille tarkoitettuun paikkaan.

Vähimmäispaino tarkoittaa auton painoa kuljettajineen harjoituksen, aika-ajon ja kilpailun aikana. Auto voidaan kutsua punnitukseen milloin vain harjoituksen, aika-ajon tai kilpailun jälkeen ja silloin vähimmäispainon on täytyttävä.

5 Yleistä

Auto on valmistettu UNC ja UNF ruuveilla, ne on säilytettävä. Ainoastaan taka-akseli ja LS3CC moottori jotka on rakennettu osittain metrisillä ruuveilla on sallittu sellaisenaan.

 

5.1 Moottori

Seuraavat moottori vaihtoehdot ovat sallittuja.

LS3CC  ilma määrä rajoitin (ruotsin ilmanoton kuristin, alkaen 2017)
nämä moottorit ovat sinetöityjä, sinettiä ei saa aukaista itse.

tai

GM ZZ4 joka koostuu seuraavista osista:

Osanumero / osa:

24502609          Chevrolet malli ZZ4

10105123          Sylinteriryhmä

12556307          Kampiakseli tai samoilla mitoilla oleva tarvike akseli

12556463          Sylinterinkansi

12480002          Nokka-akselisarja

24502586          Nokka-akseli

12551483          Venttiilijouset

10212808          Venttiilijousen lautaset

12370839          Rullakeinuviput

10185063          Imusarja

Vapaat osat: (HUOM vain GMZZ4 moottorissa)

Venttiilit, venttiililautasen koko on kuitenkin säilytettävä 1,94" irnupuolella sekä 1,50" pakopuolellaja niiden tulee olla valmistettu teräksestä.

Venttiilivarren kiilat, Venttiilivarren tiivisteet, Työntötangot.

Venttiilinnostajat, joiden on kuitenkin oltava hydrauliset rullanostajat, hydraulista säätöä ei saa lukita. Venttiilinnostajien ohjaus.

Jakopää, jonka on kuitenkin oltava ketjutyyppiä.

Nokka-akselin kansi.

Vauhtipyörä käynnistyskehineen, vähimmäispaino 6800 grammaa ja sen tulee olla valmistettu teräksestä.

Runko- ja kiertokangen laakerit.

Värinänvaimennin.

Alumiiniset valetut tai taotut männät. Mäntien pään on oltava täysin tasainen lukuun ottamatta syvennyksiä venttiilejä varten.

Männänrenkaat.

Teräksiset männäntapit.

Teräksiset kiertokanget, joiden vähimmäispaino on 590 g pultteineen ja muttereineen ja niiden pituus keskiöstä keskiöön on vähintään 5,7" ja enintään 6,100"

Ruuvit ja mutterit, tulpat, aluslevyt ja jäätulpat.

Öljypumppu, kuitenkin mekaanisella käytöllä alkuperäisellä paikalla.

Pumppuakseli ja kytkin.

Öljynimuputki

Öljypohja, kuitenkin suositellaan CP100LTRB-RR koska runko ja suojapellit on suunniteltu tämän öljypohjan mukaisesti.

Tiivisteet, kuitenkaan sylinteriryhmän ja sylinterikannen välissä ei saa käyttää peltitiivistettä.

5.2 Sylinteriryhmän työstäminen.

Suurin sallittu poraus = 102,50 mm

Suurin sallittu iskunpituus 88,39 mm

Pienin sallittu etäisyys sylinteriryhmän tasosta kampiakselin keskilinjaan = 228,50 mm Enintään 4 sylinteriä saa pukittaa korjaustarkoituksessa.

Sylinterien poraus, tasohionta, sylinteriryhmän tasohionta ja runkolaakerilinjan hoonaus on sallittu. Valujälkien poistaminen paluuöljykanavissa sekä verkon asentaminen paluuöljykanaviin on sallittu.

5.3 Sylinterinkansi

Palotilan tilavuus = vähintään 55 cc. Tilavuus mitataan venttiilit ja sytytystulpat asennettuna, ilman kannentiivistettä.

Tasohionta on sallittu, työstäminen työntötankojen ohjurilaattojen asentamiseksi on sallittu. Istukkojen tulee olla terästä, niiden muoto on vapaa.

5.4 Kampiakseli

Runkolaakenpintojen ja kiertokangen laakeripintojen hionta on sallittu.

Tasapainotus ja pintakarkaisu on sallittu.

Vähimmäispaino =23 360 grammaa.

Samoilla mitoilla oleva tarvikeakseli on salittu.

5.5 Kaasutin

Holley 75Ocfm tuoteno: 4779

Ryyppyläpät sekä niiden vivustot saadaan poistaa.

Vapaat osat: Pääsuuttimet, kiihdytyssuuttimet, kiihdytyspumput sekä kohot.

Kaasuttimen ja imusarjan välissä tulee käyttää välikappaletta jonka paksuus on 25,00 —28,00 mm tiivisteet mukaan lukien.

Ilmasuodatin on vapaa, kuitenkin mitat 14"x 4" tulee säilyttää.

5.6 Kytkin

Kytkin on vapaa mutta siinä saa olla vain yksi kytkinlevy.

Täydellinen kaksiosainen kytkinkoppa on asennettava, sen on oltava valmistettu teräksestä ja identtinen LAK 15015 kanssa sekä sen on oltava SFI:n hyvasymä. Laippaa saadaan muuttaa maavaran vuoksi.

Hydraulinen painelaakeri on vapaa.

Seuraavat luokitellut Howe ja TLT kytkimen sylintereitä voidaan käyttää vapaasti, nämä sallittu myös LS3CC.
Howe 524312
Howe 524314
Howe 524316
TLT74-875
TLT74-1, 000..

5.7 Sytytys

Virranjakaja: MSD 85551

Sytytysyksikkö: MSD 6AL 6420

Sytytyspuola: MSD 8252

Sytytystulpanjohdot ja sytytystulpat ovat vapaat.

5.8 Sähköjärjestelmä

Käynnistinmoottori on vapaa.

Akku Optima malli 34/78. Tuotenumero: 8004-250 Red Top Starting.

Kierrosaikakello saadaan asentaa.

Transponderi on asennettava oikealle etummaiseen runkoputkeen valmiiksi poratulla reidllä.

Mittarit CCR MK1 (ei saa poistaa).

Digitaaliset mittarit (Esim. Dash/datalogging) saa asentaa.

Miinusjohto on kytkettävä auton keskusmaadoitusliittimeen. Plusjohto on kytkettävä sytytyskatkaisimeen. HUOM! Kaikki kaapelointi tulee vetää korin tehdasvalmisteisten läpivientireikien läpi, uusia reikiä ei saa tehdä.

Lisäpuhaltimen huurteen / kosteuden poistoon tuulilasille saa asentaa

Ainoastaan seuraavat anturit on sallittu tiedonkeruujärjestelmässä:

Tiedonkeruujärjestelmän sisäiset g-voima anturit.

Tiedonkeruujärjestelmän sisäinen sisälämpötila-anturi.

Jänniteanturi.

Moottorin kierroslukuanturi.

Enintään yksi pyörännopeusanturi vasemmassa etupyörässä.

Kierrosaika-anturi.

Öljynlämpö- ja öljynpaineanturi.

Anturi moottorin vedenlämpötilalle.

Anturi lambdamittarille.

Polttoainepaineanturi.

 

5.9 Pakoputkisto

Peltipakosarja MK1

Äänenvaimennin sekä katalysaattori CamCup2 Ferrita.

Seuraavat pakoputket ovat sallittuja
Auton alkuperäinen tai
Ferrita CAMCUP13

Ferrita CAMCUP13 pakoputkeen saa laittaa termoteippiä tankin kohdalle

LS3CC 1. syl pakosarjan termoteippaus sallittu

LS3CC moottorilla varustettuihin autoihin saa myös asentaa MK1 mallin pakoputken.

Pakosarjan ja putken osat saa hankkia vain
Performance AutoMotive Scandinavian AB sta tai V8Thunder yhdistykseltä.
Osia ei saa valmistaa eikä teettää itse

6.0 Voimansiirto

6.1 Vaihdelaatikko

Seuraavat vaihtoehdot ovat sallittuja

4-vaihteinen G-Force tuotenumero: GF4A - G101A 1. = 2,45:1 2. = 1,57:1 3. = 1.22:1 4. = 1,00:1 Peruutus = 1,93:1 tai

4-vaihteinen Richmond Super T10 Tuote nro: 1304000070 tai Richmond Super T1(+)Tuotenro: 7021510 th1. = 2,43:12.= 1.61:13. = 1,23:14. = 1,00:1Peruutus= 2,36:1

6.2 Vaihdevivusto

Vaihdevivusto on vapaa, kuitenkin on oltava H-kaava sekä sen tulee sopia alkuperäiseen syvennykseen kardaanitunnelissa.

Performance Automotiven toimittaman lyhentäjän saa asentaa.

6.3 Taka-akseli

Seuraavat vaihtoehdot ovat sallittuja

CCR Mk1-WintersTyyppi "Fordin 9".
Välitys 3.50:1 Lukko: Quaife ATB.

Chevrolet Camaro Gen.4 1993-2002.
Välitys 3.23:1 - 3.42:1 Lukko: Malli CCR Mk1 C-clip Eliminator Kit CCR Mk1. Sallittu rampit Ramppi 45/45-60/80. 45/80-60/80. 45/80-60/80.

Auraus/haritus = voi olla enintään +/- 2 mm/sivu

Camber = voi olla enintään +/- 0,7 astetta

6.4 Kardaaniakseli, kardaaniputki.

Alkuperäinen CCR MK1/MK2 alumiininen kardaaniakseli.

7.0 Pyörät

7.1 Vanteet

Suurin mitta 9,5"x 17". Vähimmäis ET 35 , ei magnesium.

Vannekeskiö ei saa tulla ulkokehän ulkopuolelle

7.2 Renkaat

NEZ:
Michelin 24/64-17 S8D
Michelin 24/64-17 P2E / P2G
Yokohama

V8Thunder Suomen sarja:
Michelin 24/64-17 S8D
Michelin 24/64-17 P2E / P2G

Jokaiseen kilpailuviikonloppuun saa merkitä 6 kpl renkaita. V8 Thunder kilpailusääntöjen mukaan.

  • 4 uutta ja 2 edellisessä viikonlopussa merkittyä.
  • Ensimmäiseen kilpailuviikonloppuun saa merkitä
    6 kpl uusia renkaita.
  • Sadekelin renkaiden (P2E) lukumäärä on vapaa

8.0 Jarrut

Alkuperäiset CCR MK1

8.1 Etujarrulevyt

Alkuperäiset CCR MK1

8.2 Takajarrulevyt

Valmiste vapaa, kuitenkin materiaalin ja mittojen on oltava Chevrolet Camaro vuosimallivuoden 1993- 1997 mukaiset. Uritus on sallittu.

MK2 Takaakselin alkuperäiset jarrulevyt sallittu

8.3 Jarrupalat

Vapaat

Seuraavat luokitellut Howe ja AP jarrusylinterit voidaan vapaasti kytkeä välillä taka ja etujarru piiri.
Howe 524312
Howe 524314
Howe 524316
TLT74- 875
TLT74-1000. 875
TLT74-1, 000.

Jarrujen päivitys paketti pf059 sallittu

Lisäjarruvalo pakollinen (alkuperäinen)

9.0 Kori/runko

9.1 Korkeudet

Splitter Korkeus Min 40mm. ulompien säätötankojen välissä

Rungon korkeus Min 58mm. Mitataan 100mm rungon päistä.

Nämä mittaukset tehdään tasaisella pinnalla kuljettaja autossa. Nämä mitat voidaan tarkistaa milloin tahansa kilpailun viikonlopun aikana.
Korkeus tarkastetaan 1,5bar rengaspaineella.

9.2 Ohjauspyörä

Vapaa, kuitenkin on käytettävä CCR MK1 ohjauspyörän napaa.

9.3 Istuin

AKK sääntökirjan mukaan

9.4 Jalkatuki

Henkilökohtaisesti sovitettu jalkatuki saadaan asentaa lattiapellille popniiteillä.

9.5 Runko ja Kori

Ainoastaan PASAB ja T. Brander saa tehdä pääputkirungon lämpökäsittelyn/oikaisun. Pultattuja puskureita saa oikaista ja hitsata, kuitenkin alkuperäinen muoto, mitat ja materiaalit on säilytettävä.

Rungon- ja korinosat saa vaihtaa ainoastaan alkuperäisiin.

Mitään korin saumoja ei saa kitata tai teipata umpeen (myös lasit)

Konepellin jäähdytysritilät sallittu myös GMZZ4 moottorilla varustettuihin autoihin

Rungon saa vahvistaa taka-akselin ylä etukiinnikkeen kohdalta
(lisätietoja kohdasta: Kuvia / ohjeita)

9.6 Iskunvaimentimet

Edessä: Öhlins typ 971

Takana: Öhlins typ 972

Iskunvaimentimien tulee olla KH motorsport'in sinetöimät.
Ainostaan KH Motorsport / Öhlins SWE saa huoltaa/purkaa niitä.

9.7 Jouset

Etujouset: Öhlins 01092-79 = 190N/mm tai Öhlins 01092-89 = 210N/mm tai Öhlins 01092-91 = 230N/mm

Apujouset edessä: Öhlins 05173-07KH. Näiden tulee olla asennettuna.

Jousen välipala edessä: 05281-01. Näiden tulee olla asennettuna.

Takajouset: Öhlins 00698-06 = 44N/mm tai Öhlins 00696-14 = 60N/mm

9.8 Kallistuksen vakaaja edessä

CCR MK1 1 1/2" 
CCR MK1 1 3/8" 
CCR MK1 1 1/4"
Ei saa irrottaa.

9.9 Kallistuksen vakaaja takana

Alkuperäinen tulee auton mukana, halkaisija = 19 mm (3/4")

Saa irrottaa

10 Turvavarustus

10.1 Turvakaari

Sertifioitu yhtendisrunko malli CCR MK1 liitteen mukaan.

Kaikki putket jotka sijaitsevat enintään 50 cm säteellä kuljettajan päästä, (mitattu kuljettaja paikallaan turvavyö kiinnitettynä) on suojattava FIA:n hyväksymällä pehmusteella.

10.2 Turvavyöt.

Vähintään 6-pistevyö pakollinen, AKK sääntökirjan mukaan

10.3 Sammutusjärjestelmä

Sparco malli 0146EM41A vaahdolla E-85 AR-AFFF.
Lifeline tai vastaava

Järjestelmän asento on oltava "aktivoitu" (tarkoittaa että se voidaan laukasta irrottamatta mitään ensin) harjoituksen, aika-ajon ja kilpailun aikana, siihen asti kun auto saadaan hakea pois parc fermestä. Asennusopastus liitteen 2 mukaisesti

10.4 Turvatankki

Vakio CCR MK1 tai Fuel Safe Camaro gen.4.
HUOM! voimassa olo kk. alumiinikannen alla. (Esim April 2017)

10.5 Muut turvallisuusmääräykset

Muut turvallisuusmääräykset AKK n sääntökirjan mukaisesti ellei näissä säännöissä muuta määrätä.

11 Polttoaine

LS3CC: AKK Kansallisten sääntöjen Liite J:n mukainen polttoaine
ja Aspen+ 98 oct 

GMZZ4: E85

Sähköinen polttoainepumppu sallittu (sähkökytkentä sääntökirjan mukaan)

Tankin tyhjennys / polttoaineen näytteenotto liitännän saa laittaa (alkuperäinen)

Polttoaineen paineensäätimen ylipaine venttiililtä pitää laittaa letku ulos helmakotelosta.

12. Kieliversiot

Ristiriitojen ilmetessä Ruotsinkielinen versio on määräävä.

13. AKK:n säännöt

Suomessa ajettavissa kilpailuissa tulee noudattaa AKK:n sääntöjä.

14. Katsastus / rangaistukset

14.1 Katsastus

V8 Thunder ry: n käyttämiä laitteita ja menetelmiä pidetään standardeina.

Autojen tekninen tarkastus voidaan suorittaa kaikkien virallisten kilpailutapahtumien yhteydessä, myös rata-alueella.
Päävirtaa ei saa katkaista ennen kuin ParkFermee on avattu.

Osallistumalla kilpailuun kuljettaja sitoutuu noudattamaan näitä sääntöjä.

JOS NÄISTÄ SÄÄNNÖISTÄ EI ERIKSEEN KÄY ILMI , ETTÄ JOKIN MUUTOS ON SALLITTU, ON SE KIELLETTY.

14.2 Rangaistukset 

HUOM! Kuljettaja on vastuussa siitä, että hänen autonsa täyttää näiden sääntöjen asettamat vaatimukset.

Jos auto ei täytä sääntöjen asettamia vaatimuksia, rangaistaan sääntörikkeistä auton kuljettajaa.

Vaikka auto olisi läpäissyt esikatsastuksen, voidaan se kuitenkin hylätä jälkitarkastuksessa mahdollisesti esiintyvien laittomuuksien takia.

V8 thunder ry varaa oikeuden sääntömuutoksiin kauden aikana.

Rikkeestä seuraa kilpailun järjestäjän antama rangaistus sekä mahdollisesti V8 Thunder ry:n antama kilpailukielto.