Rata-autoilun SM-sarjan V8 Thunder-luokkaan tuli kaudella 2022 mukaan monta uutta kuskia. Miko Kiminki, Vesa Mäkelä, Ilmari Wallo ja Harri Salminen nauttivat ensimmäisistä kisoista. Myös rallicross-mestari Ari Perkiömäki testasi V8 Thunder-autoa Kemorassa ja piti kokemastaan.

Miko Kiminki väläytteli vauhtia kahdessa kisassa

Miko Kiminki #9 aloitti V8 Thunder-kilpauransa kauden toiseksi viimeisestä osakilpailusta Alastarolta. Nuorukainen hätyytteli kärkikolmikkoa, mutta lopulta tekniikkaongelmat veivät parhaan terän. – Vauhti oli Alastarolla hyvää, siihen nähden kuinka vähän oli alla treeniä. Se oli hyppy tuntemattomaan. Vauhtiin olen tyytyväinen, vaikka keskenhän se jäi. Mutta hyvä fiilis jäi. Mäkelän porukka auttoi, niin saatiin auto kasaan vielä Ahvenistolle, Kiminki kertoi. Iisalmelaisella on vankka karting-tausta. Ensimmäisen kerran hän on istunut karting-autoon neljävuotiaana. Kartingista Kiminki siirtyi ralliin. Rallin SM-sarjassa hänellä on menossa neljäs kausi. Kokemusta on myös jääradalta V1600-luokan auton ohjaimissa – Nyt sitten piti keksiä uusia haasteita, niin ajattelin, että tässä olisi hieno luokka, Kiminki tuumaa ja odottelee jo innolla ensi kautta.

  • Facebook
  • Twitter
Miko Kiminki. Kuva: Lauri Airismeri / Airismedia

Vesa Mäkelä nautti ensimmäisestä kaudesta

Myös Vesa Mäkelä #85 hyppäsi kauden avauskisassa uuteen maailmaan. – Ei ollut kovasti ennakko-odotuksia. Olen tosi tyytyväinen, että olen päässyt ajamaan joka kisassa ja kilometrejä on tullut paljon. On ollut tosi hienoo, olen tykännyt ajaa. Tämä on ollut ihan mieletön luokka olla mukana. Tosi hyvät fiiliksen näin kesän jälkeen, ensimmäisellä kisakaudellaan hienosti SM-sarjan viidenneksi sijoittunut Mäkelä kertoi.

  • Facebook
  • Twitter
Vesa Mäkelä. Kuva: Lauri Airismeri / Airismedia

V8-autot tekivät Ilmari Walloon vaikutuksen

Ilmari Wallo #13 ehti ajaa tällä kaudella kaksi viimeistä kisaviikonloppua. Uusi luokka on vienyt Walloa mennessään ja suunnitelmat ovat muuttuneet lennosta. – Tämä kausi piti olla ihan testausta. Eikä pitänyt edes kilpailla. Mutta kun yllytettiin, niin lähdin mukaan Alastaroon. No siellähän ei mennyt ihan hullusti, niin mentiin vielä Ahvenistolle. Onhan tämä upee paikka harjoitella, minulle aivan outo rata. Hieno kokemus, Wallo kertoi Ahvenistolla. Aiemmin rata-ajoa Endurance-luokassa harrastanut Wallo on lähtenyt outoon lajiin maltilla, mutta tavoitteena on vielä laittaa kärkikuskit ahtaalle. – Kaikki on opettelua vielä. Sanoin muille, että menkää vielä ihan omaa kyytiä. Minä vielä treenaan ja ensi vuonna sitten näytän, Wallo kertoi. Tehokkaat V8-autot ovat tehneet Walloon suuren vaikutuksen. – Tuonne kun menee vöihin tiukkaan kiinni, ärjyvään koneeseen, niin on käynyt mielessä, että mitä mä oikein täällä teen, Wallo naurahtaa.

  • Facebook
  • Twitter
Ilmari Wallo. Kuva: Lauri Airismeri / Airismedia

Harri Salmisella kokemusta useasta luokasta

Harri Salminen #68 on kolunnut 2000-luvulla kotimaan ja Euroopan ratoja useassa eri luokassa. 2006-2009 hän kilpaili kartingin KZ-luokassa. Vuosina 2014 ja 2015 alla oli Formula Renault. Vuonna 2020 hän ajoi Saksassa ADAC TCR-luokassa viisi kisaviikonloppua. Päätös lähtä mukaan Suomen V8 Thunder-luokkaan ei tapahtunut hetken mielijohteesta. – Mietin monta kuukautta, että lähdenkö mukaan. Ensi kävin Alastarossa äitien päivänä ajamassa kylmiltään muutaman kierroksen, Salminen kertoi. Ensimmäisellä kaudella hän on välillä kärkkynyt paikkaa kärkikolmikossa, mutta ilman ongelmia ei kausi ole sujunut. – Jos kaikki olisi mennyt nappiin, niin olisi voinut mennä paljon paremminkin, Salminen tuumaili.

  • Facebook
  • Twitter
Harri Salminen. Kuva: Lauri Airismeri / Airismedia

Ari Perkiömäki nautti testistä

Myös rallicrossin Super Car-luokan 2018 Suomenmestari Ari Perkiömäki kävi ottamassa kisakauden jälkeen tyypit Mäkelä Racingin V8 Thunder-autosta. – Onhan se aivan mahtava auto ajaa. Hienoja laitteita. Tietenkin melko erilaisia ajaa, yleensäkin kun ajetaan asfaltti-radalla, Kemoran rataa kiertänyt raahelainen hehkutti.