Lähteenmäen ylivoima jatkui, Salmiselle viikonlopun toinen kakkostila

Lähteenmäen ylivoima jatkui, Salmiselle viikonlopun toinen kakkostila

Rata-autoilun SM-sarjan Seinäjoen osakilpailun toisen kisapäivän V8 Thunder-luokan osakilpailu ajettiin sadekelissä. Startissa ylivoimainen pistejohtaja Toni Lähteenmäki sai pidettyä paikkansa. Milla Mäkelä otti edellispäivän tapaan huippulähdön ja nousi Petri Ortjun ohitse toiseksi. Mutta jo ensimmäisen kierroksen aikana Ortju kuittasi paikkansa takasin. Antti Punkari puolestaan pyörähti ensimmäisessä mutkassa. Milla Mäkelä joutui alkumatkasta tiukoille Harri Salmisen kanssa. Mäkelä ja Salminen ajoivat pitkään rinta rinnan ja Salminen nousi kolmanneksi. Alkukierroksilla Salminen kiristi Orjun ohi.

Lähteenmäki ajoi ylivoimaiseen voittoon ennen Salmista, Ortjua ja Milla Mäkelää. Punkari nousi kisan kuluessa viidenneksi. Paavo Hietala oli kuudes ennen Vesa Mäkelää. Jarkko Tähtinen joutui keskeyttämään tekniikkaongelmaan.

– Taas oli vaikeuksia irtautua viivalta, mutta shikaanissa pääsin ohitte. Harri sitten pääsi kuittaan matkan varrella. Työvoitto oli tämä kolmostila, kertoi Ortju.

– Kisahan oli helppo, kun selvisi siitä alkukierroksesta. Jarrutuksen oli vähän liposia alkuun, tuumaili viikonlopun toisen kakkostilansa ajanut Salminen.

– Sai aika lailla omassa rauhassa ajaa. Se on helpompi ajaa tuollaista noin 90-pinnaista kyytiä kuin sitä kuuluisaa mummoa kirkkoon. Pysyy vähän tatsi ajamiseen. Jarrutuspaikat vaan varovasti ja kruisailua. Tottakai olisi aina kivempi, jos olisi vähän enemmän kilpailua, kertoi maksipistein kautta jatkava Lähteenmäki. Akaalainen on jo hyvin lähellä varmistaa itselleen 11. SM-kullan.

– Toinen kisalähtö ajettiin sateessa ja myönnän, että sijoituksista taistellessa annoin vähän helpolla periksi, mutta sovittiin tiimin kanssa että pelataan varman päälle, tuodaan pisteet kotiin ja pidetään auto ehjänä. Neljäntenä maalissa ja hyvä pistepotti taskuun. Nyt alkavalle kesätauolle lähdetään tukevasti sarjan kakkospaikalla, mikä olikin meidän päätavoite tälle viikonlopulle, kertoi Milla Mäkelä.

Kuva: Lauri Airismeri / Airismedia

Lähteenmäen ylivoimaa Vauhtiajojen ensimmäisessä osakilpailussa

Lähteenmäen ylivoimaa Vauhtiajojen ensimmäisessä osakilpailussa

Rata-autoilun SM-sarjan kolmas kisaviikonloppu käynnistyi 16.7. Seinäjoella. Vauhtiajojen ensimmäisenä kisapäivänä V8 Thunder-luokka ajoi aika-ajot ja yhden osakilpailulähdön.

Aika-ajoissa pistejohtaja Toni Lähteenmäki oli selvästi joukon nopein. Petri Ortjun paras noteeraus oli 1.759 hitaampi ja Milla Mäkelä oli hieman yli kaksi sekuntia Lähteenmäkeä hitaampi.

Lauantain osakilpailun startissa parhaimman lähdön otti Milla Mäkelä, joka ohitti lähtösuoralla Ortjun. Lähteenmäki sai pidettyä kärkipaikkansa ja karkasi heti useamman sekunnin päähän. Takana Paavo Hietala nappasi ensimmäisissä mutkissa kaksi päänahkaa ohittamalla Vesa Mäkelän ja Antti Punkarin.

Lähteenmäen ajaessa omassa yksinäisyydessään Ortju painosti tiukasti Milla Mäkelää. Kilpakaksikko otti lopulta osumaa toisiinsa ja Mäkelä ajautui leveäksi pudoten neljänneksi. Ortju otti kakkospaikan ja Salminen nousi kolmanneksi. Muutamalle viimeiselle kierrokselle sade kasteli rataa ja liukkauden takia kuskien täytyi ajaa erittäin varovasti. Ortjun jarrutus meni pitkäksi ja Salminen nousi ohitse. Maaliin tultiin järjestyksessä Lähteenmäki, Salminen, Ortju, Milla Mäkelä, kotikisaansa ajanut Antti Punkari ja Paavo Hietala. Vesa Mäkelä keskeytti ulosajoon kisalähdön puolessa välissä. Jarkko Tähtinen ajoi ulos aika-ajoissa eikä päässyt mukaan lauantain osakilpailuun.

Lähteenmäki otti selvällä erolla kauden viidennen voittonsa eli jatkaa edelleen puhtaalla pelillä. – Alkuun omaa ajoa ja kattelin, että rengaspaineet pysyy kohdallaan ja kaikki on ok. Lopussa ajettiin mummoa kirkkoon. Makee baana. Kiitos järjestäjälle. Täällä on kyllä mukavaa ajaa, Lähteenmäki kertoi.

– Loppua kohden vähän parani. Muutamassa kohdassa oli liukasta, tuumaili puolestaan kauden parhaan sijoituksensa ottanut Salminen.

– Lippulähetys pääsi yllättämään ja öljyä oli radalla. Ajettiin Millan kanssa muutama kierros peräkanaa ja sitten tuli pieni osuma. Harmi juttu. Sitten myöhemmin jarrut meni lukkoon ja Harri pääsi ohitse. Täytyy olla kuitenkin tänään tähän tyytyväinen, Ortju kertoi.

Päivitys 17.7.: Ortjulle tuomittiin myöhemmin aikasakko, minkä ansiosta Milla Mäkelä nousi lauantain osakilpailun kolmanneksi. Ortju oli näin tuloksissa neljäs.

Sunnuntaina V8 Thunder-luokka ajaa osakilpailulähdön alustavan aikataulun mukaan klo 14.

Kuva: Lauri Airismeri / Airismedia

Rata SM -kausi jatkuu Seinäjoen Vauhtiajoissa 16.-17.7.

Rata SM -kausi jatkuu Seinäjoen Vauhtiajoissa 16.-17.7.


Kahden koronavuoden jälkeen Vauhtiajot palaa Rata SM:n kilpailukalenteriin, kun Seinäjoen katuradalla ajetaan jälleen tulevana viikonloppuna 16.–17.7.2022.

Tunnettu tapahtuma järjestetään pitkästä aikaa sekä ison konsertin että moottoriurheilun parissa. Suomen suurimmassa Motor Show’ssa Rata SM:n luokista BMW Xtreme Race, V1600 ja V8 Thunder. Lisäksi katuradalla nähdään Monsterit, Drifting ja autonäyttelyiden lisäksi taivaalla myös lentonäytös!

Rata SM:n kilpailuluokkien mestaruustaisto kiihtyy, kun sarjan puoliväli ylittyy Vauhtiajoilla katuradalla. Tuottajantien, Tuottajankujan ja Jalostajantien ympäristöön muokattu rata tuleekin viihdyttämään yleisöä sekä lauantaina että sunnuntaina ja sekä paikan päälle saapuvia katsojia että kotikatsomoissa jännittäviä moottoriurheilun ystäviä.

V8 Thunder-luokkaa on suvereenisti hallinnut Toni Lähteenmäki Chevroletillaan, mutta nouseeko Milla Mäkelä piikkipaikalle ensimmäistä kertaa tällä kaudella? Heidän takanaan mm. Vesa Mäkelä, Petri Ortju ja Jarkko Tähtinen.

Hallitseva mestari Toni Lähteenmäki odottaa kisaa jo innolla. – Hyvillä mielin lähdetään kohti Seinäjokea! Tapahtumana kisa on tosi hieno. Haastava katurata ja paljon yleisöä tekee kisasta tosi spesiaalin verrattuna normaalilla moottoriradalla ajettavaan osakilpailuun. Järjestävä seura tehnyt ison työn kilpailun eteen, ehdottomasti suurimpana ennakkosuosikkina kisaan starttaava Lähteenmäki kehuu.

Seinäjoen katuradalla on ajettu V8 Thundereiden sarjapisteistä viimeksi vuonna 2016. Silloin Lähteenmäen kisa päättyi rajuun kolariin. – Johdin kilpailua vielä kaksi kierrosta ennen maalia. Taistelimme Jari Nurmisen kanssa kilpailun voitosta. Kun olimme ohittamassa Putte Punkaria kierroksella, osuin Punkarin kanssa yhteen, josta kimposin betoniseinän kautta Nurmisen autoa päin. Tuo on edelleen mun uran yks isoimmista kolareista, joten toivotaan että tänä vuonna homma menee paremmin ja päästään ehjän auton kanssa kotimatkalle, Lähteenmäki muistelee.

Milla Mäkelällä ei ole vielä kokemusta Seinäjoen katuradasta V8 Thunder-luokan autolla, mutta motivaatiota löytyy. – Jännä nähdä miten V8 taipuu katuradalle. Olen ajanut siellä 10 vuotta sitten Legendsillä, mutta rata on vähän muuttunut siitä ja auto aika paljonkin! Treeniä pääsee ajamaan 20 minuuttia ennen aika-ajoa, niin saa kyllä keskittyä ajamiseen ihan tosissaan joka vedolla. Katuradalla muutenkin joutuu olemaan ehkä vielä aavistuksen tarkempi kuin yleensä, koska betonit ja kaiteet on lähellä, niin virheisiin ei ole paljon varaa. Aika-ajossa pitäisi onnistua, että pystyy haastamaan voitosta, tukevasti hopeamitalissa kiinni oleva Mäkelä miettii.

Aikataulu lauantai 16.7.2022
klo 09.00–09.15 Legends 1 warm up
klo 09.20–09.35 Legends 2 warm up
klo 09.40–09.55 BMW Xtreme Race + Touring Cars 1. warm up
klo 10.00–10.15 V1600 warm up
klo 10.20–10.35 BMW Xtreme Race + Touring Cars 2. warm up
klo 10.40–10.55 V8 Thunder warm up
klo 11.00–11.10 Legends 1 aika-ajo
klo 11.15–11.25 Legends 2 aika-ajo
klo 11.30–11.40 BMW Xtreme Race aika-ajo 1
klo 11.45–11.55 Touring Cars aika-ajo 1
klo 12.00–12.20 V1600 aika-ajo
klo 12.25–12.45 V8 Thunder aika-ajo
klo 12.50–13.00 BMW Xtreme Race aika-ajo 2
klo 13.05–13.15 Touring Cars aika-ajo 2
TAUKO (SuperMoto, Drifting jne.)
klo 14.00 BMW Xtreme Race, race 1 (15 min. + 1 kierros)
klo 14.25 Legends 1, B-finaali (15 min. + 1 kierros)
klo 14.50 V8 Thunder, race 1 (20 min. + 1 kierros)
TAUKO (SuperMoto, Drifting jne.)
klo 16.00 V1600, race 1 (17 min. + 1. kierros)
klo 16.25 Legends 1, A-finaali (15 min. + 1 kierros)
klo 16.50 BMW Xtreme Race, race 2 (15 min. + 1 kierros)
klo 17.15 Touring Cars, race 1 (20 min. + 1 kierros)

Aikataulu sunnuntai 17.7.2022
klo 10.00–10.05 V1600 warm up
klo 10.10–10.15 Legends 1 warm up
klo 10.20–10.25 Legends 2 warm up
klo 10.30–10.35 BMW Xtreme Race warm up
klo 10.40–10.45 V8 Thunder warm up
klo 10.50–10.55 Touring Cars warm up
klo 11.20 Legends 2, B-finaali (15 min. + 1 kierros)
klo 11.45 V1600, race 2 (17 min. + 1 kierros)
klo 12.10 BMW Xtreme Race, race 3 (40 min. + 1 kierros)
TAUKO (SuperMoto, Drifting jne.)
klo 13.30 Touring Cars, race 2 (20 min. + 1 kierros)
klo 14.00 V8 Thunder, race 2 (20 min. + 1 kierros)
TAUKO (SuperMoto, Drifting jne.)
klo 15.00 Legends 2, A-finaali (15 min. + 1 kierros)
klo 15.30 V1600, race 3 (17 min. + 1 kierros)

Viikonloppu striimataan tuttuun tapaan Moottoriurheilu.TV:n Youtube-kanavalle, Rata SM:n soittolistan alle. Otathan kanavan ja soittolistan seurantaan! Striimin Vauhtiajoilta toteuttaa Videolakeus monikameratuotantona. Striimin takaa sekä Seinäjoella paikan päällä tuttuina äänitä toimivat Toni Lönnroos ja Henkka Haapamäki.

Pääsyliput radalle
Lauantain ratalippu 25€ ja sunnuntain ratalippu 20€. Kahden päivän ratalippu 30€. Liput myy Ticketmaster ja Tiketti.

Lue lisää: www.vauhtiajot.fi.

Kärkikaksikko omaa luokkaansa Botniaringillä, Vesa Mäkelälle ensimmäinen podium-sija

Kärkikaksikko omaa luokkaansa Botniaringillä, Vesa Mäkelälle ensimmäinen podium-sija

V8 Thunder-luokan sunnuntain finaali kauden toisessa osakilpailussa Botniaringillä oli kärkikaksikon osalta pitkälti edellispäivän toisintoa. Hallitseva mestari ja ensimmäisen osakilpailun voittanut Toni Lähteenmäki starttasi myös sunnuntain finaaliin paalulta eikä päästänyt kilpakumppaneita ohitusetäisyydelle. Akaalainen jatkoi näin voittosarjaansa ja pysyy SM-kärjessä täydellä pistepotilla.

Milla Mäkelä starttasi sunnuntain finaaliin kakkospaikalta ja joutui ensimmäisissä mutkissa tiukoille Petri Ortjun kanssa. Mäkelä kuitenkin hallitsi tilanteen ja piti kiinni paikastaan. Antti Punkari aloitti neljäntenä ennen Jarkko Tähtistä, Vesa Mäkelää, Lasse Yrjänään ja Paavo Hietalaa. Ortjun kisa päättyi jo ensimmäisen kierroksen päätteeksi teknisiin ongelmiin. Samalla Tähtinen nousi kolmanneksi Punkarin edelle.

Punkari ahdisti tiukasti Tähtistä ja onnistuikin pian ohituksessa. Tilaisuuden käytti hyväkseen myös Vesa Mäkelä. Punkari oli pari kierrosta kiinni podium-paikassa, kunnes Vesa Mäkelä onnistui ohituksessa.

Tähtinen, Yrjänä ja Punkari kävivät viimeisillä kierroksilla hyvää taistelua sijoituksista. Punkari nousi välillä neljänneksi menettäen kuitenkin pian jälleen asemiaan.

Kärkikolmikko Lähteenmäki, Milla Mäkelä ja tulokaskauttaan luokassa ajava Vesa Mäkelä ajoivat selvillä eroilla palkintokorokkeelle. – Auto tuntui hyvältä, kaikki meni hyvin, niin sehän oli ihan cruisailua. Tiukempi kisa olisi mukavaa, mutta voittaminen tuntuu aina hyvältä, Lähteenmäki kertoi. Milla Mäkelälle maistui kakkostila. – Hyvä lähtö eturivistä ja onnistunut uusintalähtö safetycarin takaa, sitten vaan tasaista ajamista maaliin asti. Kiitos tiimille, auto toimii nyt moitteettomasti kisan läpi. Voidaan keskittyä keksimään lisää vauhtia seuraavaan kisaan.

Tähtinen oli lopulta neljäs ennen Punkaria, Yrjänää ja Hietalaa.

SM-sarja jatkuu 16.-17.7. Seinäjoen Vauhtiajoissa.

Lähteenmäki, Mäkelä ja Ortju kärkikolmikko Botniaringin ensimmäisessä finaalissa

Lähteenmäki, Mäkelä ja Ortju kärkikolmikko Botniaringin ensimmäisessä finaalissa


Kauden 2022 toinen Rata SM -osakilpailu Jurvan Botniaringillä käynnistyi finaalien osalta lauantaina 11.6. Hallitseva mestari ja ensimmäisen osakilpailun voittanut Toni Lähteenmäki starttasi lauantain finaaliin paalulta vierellään tiimikaveri Petri Ortju. Lähteenmäki otti hyvän startin, mutta Ortju epäonnistui pahasti. Milla Mäkelä ja Vesa Mäkelä nousivat helposti Ortjun ohi. Jarkko Tähtinen aloitti viidentenä perässään Antti Punkari, Lasse Yrjänä ja Paavo Hietala.

Lähteenmäki repi jo kahden ensimmäisen kierroksena aikana yli viiden sekunnin johdon. Ortju onnistui ohittamaan Vesa Mäkelän ja nousi kolmanneksi.

Finaalin puolessa välissä Tähtinen putosi spinnauksen vuoksi joukon viimeiseksi. Kahdeksannella kierroksella Punkari puolestaan joutui keskeyttämään tekniikkaongelmiin.

Lähteenmäki ajoi ylivoimaiseen voittoon. Milla Mäkelä jäi voittajasta yli 20 sekuntia. Ortju vei selkeästi kolmostilan. Seuraavina ruutulipulle ajoivat Vesa Mäkelä, Yrjänä, Hietala ja Tähtinen.

V8 Thunder-luokka ajaa toisen finaalin sunnuntaina.