V8 Thunder-luokka maistui uusille kuskeille

V8 Thunder-luokka maistui uusille kuskeille

Rata-autoilun SM-sarjan V8 Thunder-luokkaan tuli kaudella 2022 mukaan monta uutta kuskia. Miko Kiminki, Vesa Mäkelä, Ilmari Wallo ja Harri Salminen nauttivat ensimmäisistä kisoista. Myös rallicross-mestari Ari Perkiömäki testasi V8 Thunder-autoa Kemorassa ja piti kokemastaan.

Miko Kiminki väläytteli vauhtia kahdessa kisassa

Miko Kiminki #9 aloitti V8 Thunder-kilpauransa kauden toiseksi viimeisestä osakilpailusta Alastarolta. Nuorukainen hätyytteli kärkikolmikkoa, mutta lopulta tekniikkaongelmat veivät parhaan terän. – Vauhti oli Alastarolla hyvää, siihen nähden kuinka vähän oli alla treeniä. Se oli hyppy tuntemattomaan. Vauhtiin olen tyytyväinen, vaikka keskenhän se jäi. Mutta hyvä fiilis jäi. Mäkelän porukka auttoi, niin saatiin auto kasaan vielä Ahvenistolle, Kiminki kertoi. Iisalmelaisella on vankka karting-tausta. Ensimmäisen kerran hän on istunut karting-autoon neljävuotiaana. Kartingista Kiminki siirtyi ralliin. Rallin SM-sarjassa hänellä on menossa neljäs kausi. Kokemusta on myös jääradalta V1600-luokan auton ohjaimissa – Nyt sitten piti keksiä uusia haasteita, niin ajattelin, että tässä olisi hieno luokka, Kiminki tuumaa ja odottelee jo innolla ensi kautta.

Miko Kiminki. Kuva: Lauri Airismeri / Airismedia

Vesa Mäkelä nautti ensimmäisestä kaudesta

Myös Vesa Mäkelä #85 hyppäsi kauden avauskisassa uuteen maailmaan. – Ei ollut kovasti ennakko-odotuksia. Olen tosi tyytyväinen, että olen päässyt ajamaan joka kisassa ja kilometrejä on tullut paljon. On ollut tosi hienoo, olen tykännyt ajaa. Tämä on ollut ihan mieletön luokka olla mukana. Tosi hyvät fiiliksen näin kesän jälkeen, ensimmäisellä kisakaudellaan hienosti SM-sarjan viidenneksi sijoittunut Mäkelä kertoi.

Vesa Mäkelä. Kuva: Lauri Airismeri / Airismedia

V8-autot tekivät Ilmari Walloon vaikutuksen

Ilmari Wallo #13 ehti ajaa tällä kaudella kaksi viimeistä kisaviikonloppua. Uusi luokka on vienyt Walloa mennessään ja suunnitelmat ovat muuttuneet lennosta. – Tämä kausi piti olla ihan testausta. Eikä pitänyt edes kilpailla. Mutta kun yllytettiin, niin lähdin mukaan Alastaroon. No siellähän ei mennyt ihan hullusti, niin mentiin vielä Ahvenistolle. Onhan tämä upee paikka harjoitella, minulle aivan outo rata. Hieno kokemus, Wallo kertoi Ahvenistolla. Aiemmin rata-ajoa Endurance-luokassa harrastanut Wallo on lähtenyt outoon lajiin maltilla, mutta tavoitteena on vielä laittaa kärkikuskit ahtaalle. – Kaikki on opettelua vielä. Sanoin muille, että menkää vielä ihan omaa kyytiä. Minä vielä treenaan ja ensi vuonna sitten näytän, Wallo kertoi. Tehokkaat V8-autot ovat tehneet Walloon suuren vaikutuksen. – Tuonne kun menee vöihin tiukkaan kiinni, ärjyvään koneeseen, niin on käynyt mielessä, että mitä mä oikein täällä teen, Wallo naurahtaa.

Ilmari Wallo. Kuva: Lauri Airismeri / Airismedia

Harri Salmisella kokemusta useasta luokasta

Harri Salminen #68 on kolunnut 2000-luvulla kotimaan ja Euroopan ratoja useassa eri luokassa. 2006-2009 hän kilpaili kartingin KZ-luokassa. Vuosina 2014 ja 2015 alla oli Formula Renault. Vuonna 2020 hän ajoi Saksassa ADAC TCR-luokassa viisi kisaviikonloppua. Päätös lähtä mukaan Suomen V8 Thunder-luokkaan ei tapahtunut hetken mielijohteesta. – Mietin monta kuukautta, että lähdenkö mukaan. Ensi kävin Alastarossa äitien päivänä ajamassa kylmiltään muutaman kierroksen, Salminen kertoi. Ensimmäisellä kaudella hän on välillä kärkkynyt paikkaa kärkikolmikossa, mutta ilman ongelmia ei kausi ole sujunut. – Jos kaikki olisi mennyt nappiin, niin olisi voinut mennä paljon paremminkin, Salminen tuumaili.

Harri Salminen. Kuva: Lauri Airismeri / Airismedia

Ari Perkiömäki nautti testistä

Myös rallicrossin Super Car-luokan 2018 Suomenmestari Ari Perkiömäki kävi ottamassa kisakauden jälkeen tyypit Mäkelä Racingin V8 Thunder-autosta. – Onhan se aivan mahtava auto ajaa. Hienoja laitteita. Tietenkin melko erilaisia ajaa, yleensäkin kun ajetaan asfaltti-radalla, Kemoran rataa kiertänyt raahelainen hehkutti.

Mäkelä, Tähtinen ja Kiminki top3 myös Ahveniston toisessa kisalähdössä

Mäkelä, Tähtinen ja Kiminki top3 myös Ahveniston toisessa kisalähdössä

Rata SM-kauden päätösosakilpailun V8 Thunder-luokan toinen kisalähtö ajettiin Ahveniston radalla sunnuntaina. Lähtövalojen vaihtuessa Milla Mäkelä lähti paalulta sähäkästi ja piti paikkansa. Vielä paremman startin otti Jarkko Tähtinen. Hän nousi heti toiseksi ja kakkosruudusta lähtenyt Ortju putosi kolmanneksi. Seuraavina tulivat Vesa Mäkelä, Miko Kiminki, Paavo Hietala ja Ilmari Wallo.

Asetelmat vakiintuivat eikä alkumatkasta nähty ohituksia. Vähitellen Kiminki sai Vesa Mäkelän kiinni ja alkoi hakemaan ohitusta. Kun kisa taittui yli puolen välin, Kiminki onnistui ohituksessa. Pari-kolme kierrosta myöhemmin Kiminki ohitti samassa mutkassa myös Ortjun.

Viimeisille kierroksille rata kastui vesisateen vuoksi. Kierrosajat tippuivat reilusti, mutta kaikki saivat pidettyä autot radalla. Ruutulipulle saavuttiin järjestyksessä Milla Mäkelä, Tähtinen, Kiminki, Ortju, Vesa Mäkelä, Hietala ja Wallo. Kolmen kärki oli näin sama kuin edellispäivänä.

Neljäs tila riitti Ortjulle varmistamaan SM-pronssin. Aiemmin Toni Lähteenmäki ja Milla Mäkelä olivat jo varmistaneet kirkkaammat mitalit.

Kuva: Pertti Kangasniemi /AKK

Milla Mäkelä voittoon Ahveniston Race 1:ssä

Milla Mäkelä voittoon Ahveniston Race 1:ssä

Rata SM-kauden päätösosakilpailun V8 Thunder-luokan Race 1 ajettiin lauantaina. Petri Ortju starttasi kisaan paalulta rinnallaan Milla Mäkelä. Ortjun lähtö epäonnistui pahasti. Mäkelä puolestaan otti huippustartin ja iski kärkipaikalle. Jarkko Tähtinen ja Miko Kiminki seurasivat lähimpänä. Ortju tippui viidenneksi.

Paavo Hietala, Ortju ja Vesa Mäkelä taistelivat useita kierroksia sijoista neljä, viisi ja kuusi. Lopulta Hietala tipahti kärkiviisikosta, kun Ortju ja Mäkelä nousivat ohitse.

Vähitellen Milla Mäkelä onnistui repimään hieman etumatkaa kilpakumppaneihin. Kilpailun puolessa välissä Kiminki haastoi tiukasti Tähtistä ja onnistuikin ohituksessa. Tähtinen kuitenkin kuittasi jo saman kierroksen aikana takaisin toiseksi.

Maaliin saavuttiin järjestyksessä Millä Mäkelä, Tähtinen, Kiminki, Ortju, Vesa Mäkelä, Hietala ja Ilmari Wallo. Epävirallisen pistelaskun mukaan Milla Mäkelä varmisti voitollaan SM-hopean. Kun Toni Lähteenmäki varmisti mestaruuden jo edellisessä osakilpailussa, sunnuntain kisan panoksena on vielä SM-pronssi.

Kuva: Pertti Kangasniemi / AKK

Hopean ja pronssin kohtalo ratkaistaan Rata SM -kauden päätöksessä Ahvenistolla

Hopean ja pronssin kohtalo ratkaistaan Rata SM -kauden päätöksessä Ahvenistolla

Rata-autoilun SM-sarja 2022 saa päätöksen Hämeenlinnassa Ahveniston radalla 17.-18.9. V8 Thunder-luokka on tuttuun tyyliin vauhdissa molempina kisapäivinä. Panoksena on vielä hopea- ja pronssimitalit.

Edellisessä osakilpailussa V8 Thunder-luokan Suomen mestaruuden varmistanut Toni Lähteenmäki jättää viimeisen osakilpailu ajamatta, joten kauden kahdessa viimeisessä kisalähdössä on odotettavissa tiukkaa voittotaistelua. Samalla myös SM-hopean ja SM-pronssin kohtalot ratkeavat.

Kun Alastarolla on vielä jaossa maksimissaan 50 pistettä, vahvimmin hopeassa on kiinni Milla Mäkelä 142 pisteellä. Petri Ortju on kerännyt 98 pistettä. Vesa Mäkelä neljäntenä 74 pisteellä ja Jarkko Tähtinen viidentenä 72 pisteellä.

Alustava aikataulu kilpailun säännöistä:

La 17.9.
klo 10:00-11:35 Aika ajot
klo 11:45 Kilpailut alkaa.
klo 16:55 Kilpailut päättyy.
Su 18.9.
klo 09.00-9:55 Warm Up
klo 10:00-18:00 Kilpailut alkavat

Kuva: Pertti Kangasniemi /AKK

Lähteenmäki varmisti mestaruuden 2022

Lähteenmäki varmisti mestaruuden 2022

Rata-autoilun SM-sarjan kauden neljännen osakilpailuviikonlopun toinen kisapäivä tarjosi V8 Thunder luokan osalta huimasti tapahtumia.

Sunnuntain kisassa Toni Lähteenmäki otti hyvän startin paalupaikalta, mutta myös Milla Mäkelä ja Petri Ortju onnistuivat lähdöissään. Mäkelä laittoi hallitsevan mestarin ahtaalle ja pääsikin sisälinjalta kääntämään niukasti kärkeen. Lähteenmäki ahdisti tiukasti ja Ortjukin vaani aivan tuntumassa. Taaempana Ilmari Wallo kävi ensimmäisellä kierroksella radan ulkopuolella. Hetken päästä puolestaan Antti Punkari ja Harri Salminen osuivat ohitustilanteessa toisiinsa. Punkari ajautui hiekalle ja jäi kiinni. Salminen pääsi spinnauksen jälkeen jatkamaan. Turva-auto tuli radalle.

Turva-auton väistyessä kisaan startattiin lentävällä lähdöllä järjestyksessä Milla Mäkelä, Lähteemäki, Ortju, Paavo Hietala, Jarkko Tähtinen, Vesa Mäkelä, Wallo sekä Lasse Yrjänä. Uusintalähdössä kärkikolmikon sijat pysyivät hetken ennallaan. Mäkelä ja Lähteenmäki ajoivat aivan perä perää. Yrjänän autoon tuli tekniikkaongelmia ja radalle valui öljyä. Seuraavalla kierroksella Milla Mäkelän auto liukui liukkaalta radalta hietikolle. Samalla hetkellä kisa keskeytettiin radan puhdistuksen vuoksi.

Milla Mäkelä pääsi starttaaman uusintalähtöön kärkipaikalta. Lähteenmäki onnistui ensimmäisellä kierroksella ohituksessa ja karkasi muilta. Mäkelä ajoi toisena, mutta Ortju pysyi aivan kannassa. Tiukassa taistelussa autot osuivat hieman toisiinsa ja Mäkelä pyörähti radalla. Ortju ei ehtinyt väistää ja hänen autonsa osui Mäkelän autoon. Ortju myös pyörähti ja auto jäi poikittain radalle. Tähtinen vältti kolarin ja nousi toiseksi. Mäkelä selvisi liikkeelle kolmospaikalle. Turva-auto jouduttiin ottamaan taas radalle. Tämän jälkeen kisaa ei enää ehditty starttamaan ajan tullessa täyteen.

Lähteenmäki otti näin voiton ja varmisti jo kolmannen perättäisen V8 Thunder-luokan Suomen mestaruutensa. Tähtinen ylsi nyt kauden parhaaseensa. Tiukimmin hopeamitalissa kiinni oleva Milla Mäkelä oli kolmas. Ruutulipulle selvisivät seuraavina vielä Vesa Mäkelä, Hietala, Salminen ja Wallo.

Kuva: Pertti Kangasniemi / AKK