Lähteenmäelle tuplavoitto avausviikonlopulta

Lähteenmäelle tuplavoitto avausviikonlopulta

Rata SM-sarjan kauden 2021 avausviikonloppu saatiin päätökseen sunnuntaina 13.6. Ahvenistolla. V8 Thunder-luokassa hallitseva mestari Toni Lähteenmäki saalisti viikonlopun toisen voittonsa.

Sunnuntaina hän pääsi huomattavasti helpommalla kuin edellispäivänä. Akaalainen kiihdytti Chevrolet Camarollaan heti finaalin startissa kärkeen ja piti asemansa maaliin saakka. – Tänään oli nappistartti ja pääsin heti kärkeen. Talvitie antoi painetta pari ensimmäistä mutkaa. Sitten koitin vain kontrolloida tilannetta. Luulen, että se oli tänään avain voittoon, että pystyi eilen säästämään rengasta ja tänään sain niistä pidettyä huolta koko kisan mitan, Lähteenmäki kertoi.

Vaikka Talvitie ei pystynyt sunnuntaina haastamaan Lähteenmäkeä, oli hän tyytyväinen viikonlopun pistesaaliiseen. – Tänään oli ihan rauhallinen kisa. Lähteenmäki sai nyt todella hyvän lähdön. Eka kierroksen pysyin kannassa, mutta sitten tipuin vähitellen kyydistä. Sain pidettyä Rautjärven selvästi takana, että sain ajaa ihan omaa ajoa. Eilen oli tosi hienoa kisa. Alussa pääsin kärkeen ja lopussa Lähteenmäen kanssa ajettiin monta mutkaa rintarinnan. Viikonlopulta kertyi tärkeitä pisteitä ja tästä on hyvä jatkaa, Talvitie tuumaili. Sunnuntaina hän jäi voittajasta 5,5 sekuntia.

Edellispäivän tapaan kolmostilalle ajoi Jonne Rautjärvi. Milla Mäkelä kohensi sijoitustaan parilla pykälällä. Rantsilalainen pääsi Mercedes AMG:n ohjaimissa startissa suoraan neljännelle tilalle. Alkumatkasta hän joutui tiukoille kilpa-kumppanien kanssa, mutta sai vähitellen revittyä hieman eroa takana tuleviin. Ohituksia kärkiviisikon osalta ei enää tapahtunut ja Mäkelä ajoi ruutulipulle 13 sekuntia Rautjärvestä jääneenä. – Rauhassa sai ajaa. Viimeisillä kierroksilla autoon tuli jotain vikaa ja se alkoi vapisemaan ja värisemään. Eroa seuraaviin oli sen verran, että pystyin vähän löysäämään. Seuraavaksi ajetaan Kemoran ja Botniaringin osakilpailut. Ne radat on meille paljon tutumpia ja uskoisin, että siellä ollaan hyvässä vauhdissa, Mäkelä kertoi.

Kuva: Pertti Kangasniemi / AKK

Lähteenmäki taisteli voittoon kauden avauskisassa

Lähteenmäki taisteli voittoon kauden avauskisassa

Rata-autoilun SM-sarjan ja samalla V8 Thunder-luokan kauden avauskisa ajettiin lauantaina 12.6. Ahvenistolla. Aika-ajoissa kärkikolmikko erottautui omalle sekunnilleen. Hallitseva mestari Toni Lähteenmäki nappasi kauden ensimmäisessä aika-ajossa kärkipaikan. Eturiviin ylsi myös Jonne Rautjärvi jäätyään kärkiajasta 0.643 ja Jesse Vartiainen oli kolmas 0.769 erolla. Kärkiviisikkoon mahtuivat vielä Sami Talvitie (+1.617) ja Milla Mäkelä (+2.402).

Lähteenmäen startti lauantain finaalissa epäonnistui. Viereltä eturivistä startannut Rautjärvi nousi piikkipaikalle. Ensimmäisen kierroksen aikana myös Talvitie pääsi Lähteenmäen ohi. Talvitie rutisti pian kärkeen Rautjärven ohitse ja Lähteenmäki nousi samassa toiseksi. Lähteenmäki painosti armotta Talvitietä ja nousikin pari kierrosta ennen maalia johtoon ja ajoi ongelmitta voittoon. – Lähtöhän oli huono, mutta sitten oli komeeta vääntöä alusta loppuun saakka. Nyt mentiin vähän vaikeemman kautta, mutta ainakin pääsi ajamaan kilpaa. Sarjajohdossa on hyvä jatkaa. Katsotaan mitä huomenna keksitään, Lähteenmäki kertoi tyytyväisenä.

Talvitie ajoi ruutulipulle toisena ennen Rautjärveä.

Kuva: LK-Kuvat

Hallitseva mestari Toni Lähteenmäki toivoo tiukkaa taistelua V8 Thunder-luokkaan

Hallitseva mestari Toni Lähteenmäki toivoo tiukkaa taistelua V8 Thunder-luokkaan

Rata-autoilun SM-sarja jyrähtää käyntiin tulevana viikonloppuna Ahveniston radalta. Yksi neljästä SM-luokasta on näyttävä V8 Thunder, jossa ajetaan yli 500 hevosvoimaisilla putkirunkoisilla kilpa-autoilla. Luokan hallitseva mestari Toni Lähteemäki ei aio luovuttaa titteliään helpolla.

Lähteenmäellä riittää menestysnälkää, vaikka palkintokaapista löytyy jo peräti 19 SM-, Nez- ja Cup-mitalia radalta, jäältä sekä digitaalisesta autourheilusta. Mitaleista kahdeksan on mestaruuksia. – Lähden hyvillä mielillä uuteen kauteen. Toivotaan että päästään tänä vuonna ajamaan kunnon sarja, kun viime vuonna kausi typistyi vain kahteen osakilpailuun, vuonna 2011 kilpailemisen aloittanut Lähteenmäki kertoo.

Rata-autoilu SM-tasolla vaatii paljon työtä myös ajokauden ulkopuolella ja valmistautuminen sarjaan on tehtävä huolella. – Auto on huollettu talven aikana läpikotaisin sekä kävimme ajamassa yhden testipäivän Alastarossa huhtikuun loppupuolella. Itse ajaminen tulee jo niin rutiinilla, että koitetaan löytää perjantain vapaissa harjoituksissa sopivat säädöt viikonlopulle.

Vaikka Lähteemäki on kovin ennakkosuosikki mestariksi, löytyy kilpakumppaneista useita varteenotettavia haastajia. Lähteenmäki toivookin joutuvansa tiukoille kahden aikana. – Varmasti saadaan tiukka mestaruustaistelu myös tänä vuonna aikaiseksi. Mitä kovempaa kilpailua niin sitä enemmän siitä myös itse nautin. Haastajia tulee olemaan varmasti useita kuten Talvitie, Vartiainen, Rautjärvi sekä Mäkelä muita tietenkään unohtamatta, Chevrolet Camaroa ohjastava Lähteenmäki miettii.

Haastajat ovat valmiina

Kartingista koppiautoihin siirtynyt 21-vuotias Jonne Rautjärvi on treenannut talvikaudella fysiikkaa valmentaja johdolla ja ajamista ajosimulaattorilla. Samalla tiimin kilpa-auto Chevrolet Camaro on laitettu huippukuntoon. – Kyllä meillä auton ja tiimin puolesta on menestymiseen kaikki edellytykset. Auto tuntui Alastaron testeissä hyvälle. Huomasin jo eroa viime vuoden autoon. Jos vain tekniset murheet pysyvät toisaalla niin olemme vahvoilla. Rautjärvi kertoo.

Siikalatvan Milla Mäkelä on harrastanut autourheilua neljävuotiaasta saakka. Kokemusta on karttunut karting- ja formula-radoilta niin Suomesta kuin muualta Euroopassa. Formula Fordin SM-pronssia hän voitti vuonna 2017. Talvisin Lapissa työskentelevä autoinsinööri ohjastaa SM-sarjan V8 Thunder-luokassa Mercedes AMG kilpa-autoa. Hänelle starttaa nyt tässä luokassa kolmas kausi. Viime kesänä Mäkelä saalisti kaksi lähtövoittoa. – Tavoitteen on ajaa ehjä kausi ilman ongelmia ja virheitä. Ja tietenkin voittaa Suomen mestaruus, Mäkelä naurahtaa.

Turkulainen Sami Talvitie lähtee mestaruustaistoon myöskin Mercedeksen ohjaimissa. Hän aloitti kilpailemisen 15-vuotiaana jokamiesluokasta. SM-mitaleita Talvitie on saavuttanut Formula Ford- ja V1600-luokista. Viime vuoden V8 Thunder-luokassa hän ajoi yhden kilpailuviikonlopun ja ylsi yhteispisteissä neljännelle tilalle.

V8 Thunder-luokkaan SM-sarjaan ilmoittautui 12 kuljettajaa ja avausosakilpailuun 11 kuljettajaa.
24 Markku Blomqvist AAU Chevrolet Camaro
33 Paavo Hietala NNSB Chevrolet Camaro
92 Toni Lähteenmäki AMM Chevrolet Camaro
15 Milla Mäkelä RuFK Mercedes Benz CLK
38 Petri Ortju TamUA Mercedes Benz CLK
138 Antti Punkari EPUA Chevrolet Camaro
240 Jonne Rautjärvi LMM Chevrolet Camaro
93 Sami Talvitie AUA Mercedes Benz C180
7 Jarkko Tähtinen AAU Ford Mustang
9 Jesse Vartiainen KUA Chevrolet Camaro
75 Lasse Yrjänä NuUA Chevrolet Camaro

SM-osakilpailut 2021
Ahvenisto 12.–13.6.2021
Kemora 10.–11.7.2021
Botniaring 31.7.–1.8.2021
Kymiring 28.–29.8.2021
Alastaro 11.–12.9.2021

Rata SM-kausi 2021 käynnistyy vihdoin tällä viikolla.

Rata SM-kausi 2021 käynnistyy vihdoin tällä viikolla.

Rata-autoilun SM-sarja jyrähtää käyntiin tulevana viikonloppuna Ahveniston radalta. Yksi neljästä SM-luokasta on näyttävä V8 Thunder.

Rata SM -kilpailukauden piti käynnistyä jo viikolla 19, mutta koronavirus laittoi suunnitelmia uusiksi ja Rata SM:n kilpailukalenteriin jouduttiin tekemään muutoksia. Nyt kilpailukauden startti on jo todella lähellä, sillä ensimmäiset kilpailulähdöt nähdään tällä viikolla Ahveniston Moottoriradalla. Kilpailun järjestäjänä Ahveniston autourheilijat ry.

Luvassa on vauhtia ja vaarallisia tilanteita läpi kesän; SM- ja CUP-pisteistä ajetaan viidessä osakilpailuviikonlopussa. Kausi pyritään ajamaan läpi vallitsevat rajoitukset ja turvallisuusohjeet huomioiden. Rata SM toivoo kaikilta kuljettajilta ja tiimeiltä, toimihenkilöiltä sekä mahdollisilta katsojilta alueellisten rajoitusten noudattamista.

Tänä vuonna ajetaan seuraavissa luokissa:

  • V1600 (SM): 3 x 17 min. + 1 kierros
  • The Gran Turismo (SM): 2 x 20 min. + 1 kierros (kilpailulähtö liikkeeltä lähtönä)
  • V8 Thunder (SM): 2 x 20 min. + 1 kierros
  • BMW Xtreme Race (SM): 2 x 15 min. + 1 kierros & 1 x 40 min. + 1 kierros
  • Formula Open Finland (CUP): 2 x 20 min. + 1 kierros

Osakilpailut

  • Ahvenisto 12.–13.6.2021
  • Kemora 10.–11.7.2021
  • Botniaring 31.7.–1.8.2021
  • Kymiring 28.–29.8.2021
  • Alastaro 11.–12.9.2021

V8 Thunder-luokka jatkaa myös kilpailemista Suomen mestaruus-arvosta ja sarjaan ilmoittautui 12 kuljettajaa ja avausosakilpailuun 11 kuljettajaa.

24 Markku Blomqvist AAU Chevrolet Camaro
33 Paavo Hietala NNSB Chevrolet Camaro
92 Toni Lähteenmäki AMM Chevrolet Camaro
15 Milla Mäkelä RuFK Mercedes Benz CLK
38 Petri Ortju TamUA Mercedes Benz CLK
138 Antti Punkari EPUA Chevrolet Camaro
240 Jonne Rautjärvi LMM Chevrolet Camaro
93 Sami Talvitie AUA Mercedes Benz C180
7 Jarkko Tähtinen AAU Ford Mustang
9 Jesse Vartiainen KUA Chevrolet Camaro
75 Lasse Yrjänä NuUA Chevrolet Camaro

www.rata-sm.fi

SM-avaus 2021 siirtyy

Rata SM-sarjan avausosakilpailu Kemorassa on jouduttu tältä viikonlopulta (15.-16.5.) perumaan. Keski-Pohjanmaa on siirtynyt korona-epidemian kiihtymisvaiheeseen ja terveysviranomaisten suositusten mukaisesti järjestäjä ei voi muuta kuin pahoitella heistä riippumatonta tilannetta. Uusi ajankohta pyritään löytämään myöhemmin kesällä kun tilanne on parantunut, tiedottaa Vetelin urheiluautoilijat ry.

Näillä näkymin kausi starttaa Ahvenistolta 12.-13.6.